Een vakgenoot uit de zorg vroeg mij laatst: ‘Hoe kun je in de huidige tijd nog kandidaten werven voor de zorg?’ Hoe verschrikkelijk belangrijk de zorg is behoefd geen toelichting. Na Politie & Defensie staat de Zorg als tweede op de lijst cruciale beroepen. Toch vraag ik mij stellig af of de geweldige inzet die de zorg heeft geleverd tijdens de coronacrisis het imago op een positieve manier de arbeidsmarkt heeft beïnvloed.
De ‘helden van de zorg’
Werken in de zorg is belangrijk. Het is een vitaal beroep, je hebt direct impact op iemands leven en daarom zoeken we mensen die topprestaties kunnen leveren. In verschillende wervingscampagnes zie je dit terug. Noordwest Ziekenhuisgroep: ‘Als je nog beter wilt worden dan je al bent’ en Maxima MC: ‘De zorg voor elkaar. Daar word jij beter van’.
In ruil voor deze topprestaties krijgt men helaas geen topsalaris. In de krant, op radio en tv spreken professionals in de zorg zich op dit moment allesbehalve positief uit. De overgrote meerderheid van het zorgpersoneel is teleurgesteld in de waardering die ze krijgen voor hun werk.
‘Waardering in de breedste zin van het woord’
Werk is een ruilmiddel waarin medewerkers waarde inbrengen en waarvoor ze iets van waarde terugkrijgen. Voor wat, hoort wat. Niet alleen salaris, maar het totale plaatje van primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk.
Waardering is ook een compliment krijgen als je iets goeds hebt gedaan. Dat jouw bijdrage opgemerkt wordt en van uitgesproken waarde is, zodat je gemotiveerd blijft. Het internationale engagement onderzoek van de Gallup Organisation bestaat uit 12 vragen en één van de vragen is: ‘Heb je de afgelopen 7 dagen een compliment gehad op je werk?’ Gemiddeld genomen heeft 20% van de medewerkers het gevoel niet gewaardeerd te worden voor het werk wat ze doen. In de zorg ligt dit percentage hoger.
‘Dé grote ontevredenheid gaat niet opgelost worden met wat extra salaris’, zegt Tommie Niessen, verpleegkundige. Niessen was onlangs nog te gast bij Jinek en sprak over waardering in de breedste zin van het woord. Niessen: ‘De zorg heeft structurele hervormingen nodig om bureaucratie, werkdruk en het grote personeelstekort in de zorg aan te pakken.’
De arbeidsomstandigheden doen ertoe!
Zorgorganisaties die onderscheidende recruitment en arbeidsmarktcommunicatie uitingen voorbereiden weten dat één van de belangrijkste waarde voor de huidige professionals in de zorg de arbeidsomstandigheden zijn. Het is met name de werkdruk, de continue druk die het personeelstekort veroorzaakt, die zorgt voor ongewenste uitstroom.
Op zoek naar de ‘sweet spot’
Wat hebben mensen nodig om de keuze te maken om in een bepaalde sector of specifiek voor een bepaalde werkgever te werken? De arbeidsmarkt wil weten hoe het ‘écht’ is om in de zorg te werken. Vervolgens willen mensen weten of het bij hen past. Inzage in waarden en drijfveren van (potentiële) kandidaten is dus heel belangrijk.
Medewerkers van Haaglanden Medisch Centrum geven aan dat ze het belangrijk vinden om de ‘teamspirit’ in beeld te brengen en de drijfveer ‘bereidheid’. De absolute bereidheid om voor elkaar en voor de patiënten klaar te staan. De wil om in een team samen te werken. Natuurlijk moet je houden van hard werken, maar je moet ook kunnen relativeren, bijvoorbeeld met humor:
Wat opvalt in dit voorbeeld uit Den Haag is dat de drijfveer een ‘gedreven en bedreven competentie’ is. Competenties zijn belangrijk voor het gewenste gedrag binnen een organisatie, ook wel ‘the cultural fit’ genoemd. The Cultural Fit is de match tussen werkgever en sollicitant op basis van gedeelde drijfveren, waarden en dat wat je motiveert. Hoe beter de werknemer past bij de organisatie hoe gelukkiger hij is en hoe beter hij zal presteren.
Wil jij ervoor zorgen dat mensen vaker voor een opleiding of beroep in de zorg kiezen neem dan zorgvuldig de drempels die mensen ervaren, en die het imago van de sector heeft, onder de loep. Ga opzoek of het mogelijk is om aanpassingen door te voeren. Bedenk oplossingen, wees creatief!
Tot slot is en blijft goed werkgeverschap dé magneet voor verbinding en werving. Met een Employer of Employee Value Proposition breng je dit in kaart. Wat heb jij als werkgever te bieden aan (toekomstige) medewerkers? Hoe geef je dit vorm in je werving op korte en op middellange termijn?
Inge Beckers, adviseur HR-communicatie gespecialiseerd in branding en engagement, gaat dit uitgebreid toelichten tijdens het seminar ‘Beter werven in de zorg’
Meer weten? Kom 24 september naar het seminar ‘Beter werven in de zorg’
Werving staat bovenaan de agenda van zorgorganisaties. Van ouderenzorg tot thuiszorg en van ziekenhuis tot GGZ. Tijdens dit seminar krijg je concrete handreikingen om op korte, middellange en lange termijn jouw werving te optimaliseren. Met veel praktijkvoorbeelden, vier inspirerende gastsprekers, Martijn Hemminga en moi, Inge Beckers.
Corona-proof locatie: Het seminar Beter Werven in de Zorg vindt plaats in Utrecht . De locatie is speciaal ingericht voor 1,5 meter sessies volgens de RIVM maatregelen, zodat je op een veilige manier deel kan nemen aan het seminar.
Het is ook mogelijk om online deel te nemen aan het seminar via een live stream.
https://www.arbeidsmarktcommunicatie.eu/training/beter-werven-zorg