De positioneringsgebieden van een EVP

Wil je een Employee Value Proposition (hierna EVP) bouwen die goed aanslaat bij kandidaten, en ook bij je huidige medewerkers? Baseer je EVP dan op zorgvuldig gekozen waarden en drijfveren. Dit helpt je bij het onderscheidend positioneren van jouw werkgeversmerk (employer brand). 

Met een waarde gedreven (value driven) EVP heb je een fundament, richtlijn én kompas voor het uitdragen van al je employer branding-activiteiten. Graag licht ik toe waarom een EVP belangrijk is in arbeidsmarktcommunicatie en hoe je EVP’s zoal kunt positioneren?

Waarom een EVP?

Een organisatie ontwikkelt een EVP om de kwaliteiten te beschrijven waarmee zij als werkgever het liefste geassocieerd wordt waarbij zij nadrukkelijk laten zien oog te hebben voor medewerker én kandidaat. Een krachtige EVP biedt een duidelijke reden om te solliciteren bij een organisatie én doet ook een beroep op de (werk)waarden van mensen. Arbeidsmarktcommunicatie, ondersteund door een EVP, geeft kandidaten het gevoel dat ze zich gaan voegen bij gelijkgestemden; mensen met dezelfde overtuigingen, doelen en ambities. Het biedt consistentie, belicht een aantrekkelijke employee experience en spreekt het talent aan dat de organisatie nodig heeft.

De EVP-positioneringsgebieden

Universum heeft een mooi model ontwikkeld met de meest voorkomende positioneringsgebieden: purpose, teamwork, autonomy, innovation, learning, progression, performance en status. Ik vertaalde deze merkpositionering voor werkgeversmerken naar de Nederlandse markt. De vraag waar alles om draait is: Met welk positioneringsgebied wil jij als werkgever het meest geassocieerd worden?

EVP: dé magneet voor de arbeidsmarkt

Stuk voor stuk zijn dit magneten voor talent op de arbeidsmarkt. Toch is het niet slim om enkel in te spelen op de behoeften van arbeidsmarkt. Wat de ambities binnen een organisatie ook zijn, het is belangrijk een EVP te kiezen dat inspeelt op de behoeften van de werkgever, de medewerkers én het toekomstige talent.

Deze drie vragen geven je positionering focus:

  • Met welk positioneringsgebied wil jij dat jouw werkgever het meest geassocieerd wordt?
  • Denk je dat dit de juiste positionering voor jullie organisatie is, gezien het talent dat jullie zoeken?
  • Zou je het liefst jullie kernpositionering naar een ander gebied willen verschuiven? (Waarom?)

Wil je meer weten over EVP’s?
Of er zelf mee aan de slag gaan? Kijk dan eens op mijn site: EVP Maker. Ik help je graag op weg!

Speak Your Mind

*