Vijf jaren werkervaring rijker
Het is bijna 1 mei. Dag van de Arbeid en de dag dat ik in 2009 verder door het leven zou gaan als zelfstandig ondernemer. Ik heb een tijdje nagedacht hoe en of ik dit zou vieren. Ik ontving suggesties voor leuke locaties, gezellige ideeën voor een borrel al dan niet op het water, en weer anderen vonden dat ik mezelf moest trakteren op een fancy dress. Uit alle voorstellen heb ik gekozen voor een sponsoractie. Want wat is er mooier dan je persoonlijke ervaringen delen die anderen weer een stap verder helpen? Ik ben tenslotte vijf jaren werkervaring rijker.
IMPACT NIGHT
Op uitnodiging van The Hub Amsterdam en Teach2Fish verzorgde ik een workshop voor de IMPACT NIGHT die ik ‘Act Social, Think Community’ noemde. Het werd een persoonlijk verhaal over hoe communities je business een stap verder helpen. Alle trainers van deze avond schonken hun kennis voor een bijdrage aan het Impactmakers Fund.
Het is haast altijd de P&O/HR of Communicatie afdeling die mij inhuurt voor een advies of interim klus. En de ene keer gaat dit over samenwerking stimuleren, kennis delen, het implementeren van Het Nieuwe Werken (HNW) of Social Media, en de andere keer over de inzet van arbeidsmarktcommunicatie of het gereed krijgen van de organisatie op thema’s als goed werkgever- en werknemerschap. Kleine en (zeer) grote interactieve communicatie concepten richting (potentiële) medewerkers heb ik de afgelopen jaren mogen ontwikkelen.
De start van HR-Communicatie.nl
Met dit als gegeven belde René Ravestein mij in de zomer van 2009. Hij deelde zijn ideeën voor het opzetten van een kennisplatform. Ook hij zag dat de vakgebieden HR & Communicatie beter moeten leren samenwerken. Hoe kun je anders een goede invulling geven aan het informeren, motiveren en verbinden van medewerkers?
Onderzoek wees uit dat hier wel interventies voor nodig zijn – de ervaring leert dat het niet vanzelf gaat – en daarom zetten wij ons nu al vijf jaar in om bij te dragen aan een inspirerende verbinding tussen de vakgebieden HR & Communicatie. Professionals delen hun kennis, ervaringen, vragen, ideeën en visies in onze community – via onze eigen website, via Twitter, via LinkedIn of natuurlijk offline tijdens de ontmoetingen die wij organiseren.
Missie, Merk, Medewerker
Hoe informeer, motiveer en verbind je medewerkers? Dat is voor veel vakgenoten nog steeds een queeste. Bij organisaties die het goed op orde hebben dient het Merk als een kompas en geeft de Missie voldoende inspiratie. Ook hier geldt, het heeft wel aandacht nodig. Zonder zon en water groeit er niets in de natuur, dit is niet anders bij Medewerkers.
Mijn pleidooi is dan ook: zorg dat je de (zowel vaste als flexibele) medewerkers met elkaar verbindt via een community, verzorg activiteiten – al dan niet door een community manager – die inspirerend zijn. Ze moeten op een aantrekkelijke manier aandacht schenken aan die dingen die jij als organisatie belangrijk vindt. Klant focus, samenwerking, kennisdeling, maatschappelijk verantwoord gedrag etc.
Communiceer niet alleen via een enkel kanaal (interne/enterprise social media) want we hebben op dit moment vier generaties op de werkvloer. Dit vraagt om slimme, creatieve, soms innovatieve connectivity acties. Je bent goed bezig als je ziet dat medewerkers in je organisatie (of je community) spreken vanuit ‘WIJ’ (en niet ‘zij’ als ze toevallig het management bedoelen), als je merkt dat collega’s elkaar echt verder helpen waarbij men oog heeft voor elkaars talenten en stijl. En bovenal als ze daadwerkelijk tevreden en #Happy zijn!
Wil je hierover meer weten? Neem met mij contact op voor een vrijblijvend gesprek.
Foto: Teach2Fish
Doodle: Samy Andary