Vinden, binden en boeien staat weer bovenaan de HR-agenda

Afgelopen maandag was ik te gast bij BNR Nieuwsradio. Hoewel ik vanuit mijn rol als persvoorlichter bij TNO al vaak de media te woord had gestaan vond ik het best spannend. De centrale vraag was: Hoe houd ik mijn talenten binnen boord? Als specialist in HR-communicatie gaf ik op de volgende vragen een antwoord:

1. Het vinden, binden en boeien staat weer bovenaan de HR-agenda. Merk jij dit ook in de praktijk?

Ja, maar ik noem het zelf liever: werven, ontwikkeling en verbinden.

2. Komt dat door het aantrekken van de economie of heeft dit ook andere redenen?

Naast de aantrekkende economie zien we ook andere trends. We voelen de vergrijzing, het aantal ZP-ers groeit gestaag en de nieuwe generatie Y/Einstein betreed op dit moment de arbeidsmarkt.

3. Kosten besparen was tot voor kort het credo binnen HR. Is dat nu voorbij?

Nee, zeker niet. Accountability, maar ook kwaliteit blijven punten van aandacht voor HR.

4. Welke belangrijke trends zag je de afgelopen jaren in HR?

Corporate Social Responsibility (MVO), diversiteit en Employer Brand Management

5. En hoe zie je de nabije toekomst?

Voor de HR-professional geldt ‘Wil je graag met mensen werken? Wordt therapeut!’ Dit zei Dave Ulrich onlangs. Wil je in de toekomst iets bereiken in HR, zul je een gekwalificeerde business partner moeten worden. Dit betekent dat je ook aandacht moet hebben voor business analyses, financiën, marketing en communicatie. En vanuit het oogpunt van de organisatie, die zien we nu al krimpen. Er zijn minder mensen vast in dienst, en zij sturen een vaste kern van flexwerkers en leveranciers aan.

6. Heb je tips voor bedrijven om hun grote talenten binnenboord te houden?

Jazeker, lees mijn onlangs verschenen blog. In 10 stappen leg ik dit uit. Je begint met de inventarisatie, start met het maken van een strategische personeelsplanning. Verdiep je in je talenten. Waardoor en met welke informatie krijg je talenten betrokken? En communiceer! Binnen elke organisatie ontstaan communities; een Interim Pool, een groep Young Professionals, High Potentials, en de talenten uit je Management Development programma. Elke community voelt zich verbonden aan het werk of de organisatie vanuit haar eigen motivaties en drijfveren. Speel hier op in. En richt relatie- of community management in.

7. Vind je dat bedrijven over het algemeen genoeg doen om dit voor elkaar te krijgen?

Er zijn best goede initiatieven, maar de uitdaging voor veel bedrijven is om online, non-hiërarchisch conversaties op inhoud te voeren. Dit kan heel gemakkelijk via social media.

8. Hoe belangrijk is geld in dit verhaal?

Veel kanalen zijn gratis beschikbaar. Enkel voor enterprise social media betaal je. Maar de investering zit niet in de instrumenten maar in de aandacht. De people manager moet aan het werk want Time is the new currency!

9. Welke eisen stelt de generatie Einstein aan hun werkomgeving?

De nieuwe generatie wil vooral een andere stijl van leidinggeven. Er moet gefaciliteerd worden zodat professionals het werk goed kunnen doen. Bij voorkeur werken zij met hun eigen communicatiemiddelen (devices), dat wil zeggen een mobieltje of een laptop waarmee ze alles kunnen. Daarnaast willen jonge werknemers instant feedback.

10. Welke rol speelt het nieuwe werken hierin?

Het nieuwe werken speelt een zeer grote rol! Een goede omgeving om elkaar te ontmoeten, een goede virtuele omgeving welke samenwerking stimuleert – ook als je fysiek niet bij elkaar bent, we spraken net al over de media en middelen maar bovenal hoort bij het nieuwe werken nieuw leiderschap. Hier hoort een bepaald gedrag bij. Zowel werkgever als werknemer voelen zich verantwoordelijk. Heldere resultaatsafspraken horen hierbij. Aanleiding voor het interview ‘Cultiveren personeel hoogste prioriteit HR Leaders‘ (ANP) Beluister het interview met Inge Beckers over HR-communicatie op BNR Nieuwsradio (mp3)

Speak Your Mind

*