Hoe beïnvloedt de tijd waarin we nu leven en werken de relatie tussen werkgevers en werknemers? Welke positieve en negatieve effecten hebben de intelligente lockdown met het vele thuiswerken als gevolg, voor goed werkgeverschap en de employee experience?
Op 30 oktober 2020 deelden Fenna Schellings, Esther Flipse, Kitty Helmich en Inge Beckers tijdens de Ideeënproeverij kennis en inzichten met elkaar over on-boarding, re-boarding en retentie in Coronatijd.
Hoe zorg je dat jouw medewerkers niet vertrekken?
Hoewel verschillende zelfstandig ondernemers juist weer in loondienst zijn gegaan, zie je ook dat vaste medewerkers overdag vaker LinkedIn checken en veranderen in hun arbeidsmarktactiviteit van niet-op-zoek-zijn, naar latent-op-zoek-zijn en dus soms zelfs actief-op-zoek gaan naar een nieuwe baan. De Coronatijd vraagt een nieuwe aanpak op het beïnvloeden van de employee experience voor HR- en communicatieprofessionals. Retentie staat door Corona onder druks. Maar staat het ook op de HR-agenda? Kitty Helmich merkt op dat het verloop in sommige organisaties erg hoog is en men zich onvoldoende realiseert wat de kwantitatieve en kwalitatieve impact van verloop is.
Voor de verbinding en geestelijke gezondheid wandelen met je collega’s
Bij een hightech organisatie introduceerde de HR-afdeling een hulplijn voor alle vragen die medewerkers hebben nu zij veel meer vanuit huis werken door Corona. De hulplijn werd voor sommige singles/medewerkers een life-line. Als het werk je voorziet in de meeste sociale contacten dan kan het ineens erg eenzaam zijn als je je appartement nauwelijks verlaat. HR ‘detecteerde’ deze gevoelens van eenzaamheid onder haar medewerkers en bood oplossingen door Coronaproof ochtend- en lunchwandelingen te organiseren.
Modern belonen in Coronatijd
Iedere werkgever kan zich nu onderscheiden door op eigentijdse wijze te belonen:
Esther Flipse: ‘Op het gebied van vitaliteit kun je je als werkgever echt onderscheiden in deze tijd. De individuele wensen van jouw medewerkers staan centraal, leg dit naast je organisatiewaarden en bied oplossingen. Streef naar oplossingen die verbindend werken’.
Met online dialoog employee experience verbeteren
Of dit nu gaat om dialoog rondom een nieuwe strategie of onboarding, ‘verbinden online kan echt!’ volgens Fenna Schellings en Kitty Helmich. ‘Het vergt wel wat meer van de begeleiders, want in een virtuele bijeenkomst moet je soms wat harder werken om iedereen een stem te geven’, zegt Fenna. Kleinere settings zijn dan cruciaal en het biedt ook mogelijkheden zoals het samen brengen van gespreksgroepen die op kantoor normaal niet samenkomen wat tot nieuwe creatieve collaboratie kan leiden. Medewerkers hebben zo het gevoel dat ze ook op afstand verbonden blijven en mee kunnen praten; wat de employee experience ten goede komt.
Centrale boodschap: zet video in
Dat je prima een centrale boodschap digitaal kunt verkondigen heeft Inge Beckers pasgeleden ervaren. Zij ontwikkelde voor haar klant een digitaal on-boardingsprogramma. Nieuwe medewerkers werden uitgenodigd voor een online bijeenkomst waarin collega’s via korte videoboodschappen aan elkaar werden voorgesteld. Daarna ging men in kleine break-outrooms samen in gesprek over de visie. Inge: ‘De nieuwe collega’s gaven in de evaluatie aan dat ze deze digitale sessie prettig en enerverend vonden en ze hadden het helemaal niet erg gevonden als de bijeenkomst wat langer had geduurd!’
Het gesprek centraal – ook op afstand
De HR & Communicatie communityleden concluderen dat we de employee experience gerust voor een heel groot gedeelte digitaal en online kunnen vormgeven, ontwikkelen en monitoren. Het blijft wel van belang om bijvoorbeeld met een realtime monitor te meten hoe je medewerkers het werken op afstand werkelijk beleven en vooral om in gesprek te blijven. De koffieautomaat, het oogcontact en de non verbale communicatie zijn vrij onvervangbaar, maar door met elkaar in gesprek te blijven en zorg te dragen voor elkaar kunnen we ook in deze tijden blijven verbinden.
Voor het verfijnd overbrengen van een positieve werkcultuur, waardering en aandacht voor (met name nieuwe) medewerkers is een buddyprogramma nog steeds de beste oplossing. Koppel elke nieuwe medewerker aan een collega die organisatie wat langer kent. En motiveer beiden om naast online contact ook écht contact met elkaar te zoeken om de verbinding te creëren.
Tijdens de HR & Communicatie Ideeënproeverij kwamen we in een kort tijdsbestek met een kleine groep communityleden tot deze voorbeelden. Mocht je na het lezen van dit artikel ook een inspirerend voorbeeld kennen dan vragen wij je om dit met ons te delen. Laat je reactie onder dit artikel achter.
HR & Communicatie organiseert regelmatig een Ideeënproeverij, dit is een intervisielunch waarin we met elkaar ervaringen, ideeën en tips uitwisselen om nog betere HR-communicatie te ontwikkelen in onze organisaties of voor onze klanten. Geef je op voor de volgende Ideeënproeverij, je bent uitgenodigd!