Donderdag 11 april 2019 vond de zesde editie plaats van Employer Brand Stories. We waren te gast bij DZAP in Naarden. Het was een ontzettend fijne middag waar vakgenoten hun ervaringen en inzichten delen op het gebied van employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Het thema dit jaar was ‘Eigen mensen’ en we bespraken het langs onderwerpen als hospitality, het belang van authentieke fotografie, inzet van tools voor engagement en krachtige eigen content. Ik interviewde Petra van Velzen over authentieke fotografie.
Waarom heb jij als fotograaf gekozen voor portretfotografie? Waarom mensen?
Mensen zijn mooi. Mensen inspireren en zijn als geen ander in staat om anderen te inspireren. Mensen zetten aan tot verwondering!
Wat wil jij bereiken met je fotografie?
Ik wil de wereld mooier maken. Ik ben gefascineerd door het bijzondere van ieder mens en voel me aangetrokken door mensen met een verhaal. Ik ben altijd op zoek naar de meest indringende manier om een persoon in beeld te brengen.
Is dat ook de oorsprong van je project Gender Free Zone?
Misschien. Ik deed onderzoek naar genderdiversiteit. Ik ben ervan overtuigd dat sekse niet binair is – je bent niet alleen maar man of vrouw – we zijn gevarieerder dan dat. Het is boeiend om vrouwelijke of mannelijke kenmerken van mensen te portretteren. Ik laat met de expositie Gender Free Zone zien dat er vele verschijningsvormen zijn in het gender spectrum en de schoonheid daarvan.
Schoonheid. Mooi woord. Dat idealiseren we op een overtrokken manier met elkaar, vind je ook niet?
Jazeker! Werkelijk iedereen is ijdel. Zowel mannen als vrouwen. Het is ook echt opvallend hoe kritisch men is op zichzelf. In een profielshoot wil je er op zijn allerleukst op staan. Je wilt knapper op de foto zijn dan je eigenlijk bent. Mensen zijn richting mij als fotograaf enorm veeleisend. We hebben het over authenticiteit, maar dat is lastig te leveren omdat er een gewenste verwachting is. Hoewel zo’n portret een realistisch plaatje zou moeten zijn, wil iedereen zichzelf net wat leuker en nog mooier terugzien. Authenticiteit is dus lastig te leveren want elk mens wil bij voorkeur een ‘vertekend beeld’ communiceren.
Tot waar ga je?
Ik werk graag voor tevreden klanten dus ik ben compleet dienstbaar. Nou, da’s niet waar want ik modificeer nooit, dunnere wangen of grotere ogen maak ik niet. Wat ik wel doe is optimaliseren. Ik werk kleine oneffenheidjes op de huid weg of ik breng wat accent aan op de lippen. Maar ik weiger om mensen 10 kilo lichter te maken op hun foto.
Fake fotografie
Ja, mensen zijn op zoek naar het ideaalbeeld waar zij zichzelf in herkennen. Mensen geloven in hun zelfgekozen masker. Let maar eens naar de wijze hoe mensen lachen op foto’s. Maar weinig mensen kunnen op commando lachen. Dat is ook best heel moeilijk. Terwijl de echte glimlach op foto’s het beste werkt. De echte authentieke lach! Maar die vinden de meeste mensen niet mooi van zichzelf.
Met de aanwezigen bespraken het nut en de noodzaak van een goede briefing – juist ook voor fotografie. Elke fotograaf wil graag weten wat wil je uitstralen. Welk verhaal wil je – via je medewerkers – namens je organisatie vertellen? Durf tijd en geld te investeren als je op een onderscheidende wijze je mensen in beeld wil brengen.
Op 14 februari 2019 verscheen het boek Love Spectrum, Diversity in Relationships. Het is een fotoverhaalboek over unieke liefdesrelaties. Petra van Velzen (fotograaf) maakte het samen met Manon Brinkman (schrijver) – https://lovespectrum.nl