Een té voorspelbare vertaling – in woord en beeld – van de identiteit van een organisatie, zorgt voor een supersuf imago. Vooral grote organisaties hebben hier last van, stelde Richard Mosley tijdens de Employer Brand Experience 2012 op 8 november. De vraag is, hoe kun je dit verhelpen? Mosley pleit: door het werkgeversmerk te socialiseren. Mosley was overigens niet de enige die goede tips had op de Employer Brand Experience 2012. In deze blog een overzicht van interessante inzichten op het gebied van employer branding op deze dag.
Mosley – Socialisatie van Employer Branding
Laten we eerst even het begrip verduidelijken: wat is socialisatie? Socialisatie is een dwingend proces waarbij iemand, bewust en onbewust, de waarden, normen en cultuurkenmerken van een groep leert. Socialisatie is vaak een voorwaarde voor integratie.
The Evolution of Employer Brand Communication volgens Mosley:
Aarts – We zien alleen onszelf
Later op dag, verklaarde Professor Noelle Aarts, bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, de reden voor het minder sociale gedrag van bepaalde organisaties. Wat blijkt? We zien de ander niet. We zien alleen onszelf. ‘Zelfreferentieel’ heet dit. We baseren ons handelen op perceptie en herinnering. Hierdoor kijken wij selectief, zonder oog voor de omgeving. En dit komt vaker voor bij zogeheten ‘large corporates’.
We moeten organisaties helpen met kijken. Helaas communiceren nog te veel organisaties volgens het ‘broadcast model’, dus zo:
Aarts introduceert een nieuw model voor communicatie, waarbij de interactie centraal staat. Op deze wijze werk je gericht aan co-constructie van betekenissen én organiseer je verbinding:
Dit model draagt volgens mij zeker bij aan scherpere beschouwingen, maar de ultieme wijze om tot een meer sociaal Employer Brand te komen is: luister naar de verhalen van je werknemers en je klanten.
Schildkamp – Naast kijken, luisteren dus!
Goede pogingen tot veranderingen bereik je via ‘story telling’ en ‘story sharing’. Benno Schildkamp, directeur van Foodconnect en auteur van het boek ‘Voetballend ondernemen’ weet als geen ander hoe dit spel in elkaar steekt. De MKB’er kent al zijn personeelsleden bij voor- en achternaam en weet ook over iedereen een verhaal te vertellen. Alle verhalen samen verwoorden de ziel van de organisatie, ontvouwden de visie op zijn personeelsbeleid en lieten beeldend zien hoe hij werkt aan employee engagement. Zeer verfrissend om even geen employer brand expert te horen.
Wat moeten we doen? Onze employees (en klanten) in het hart van het bedrijf zetten. Hoe doe je dat? Hier heb ik een succesvolle effectieve methode voor ontwikkeld.
Beckers – Employee Centric Marketing
De Employee Centric Marketing methode is een aanpak waarmee je zeer gestructureerd op zoek gaat naar creatieve manier om de arbeidsmarktcommunicatie te verbeteren. Hierbij maak je zeer efficiënt gebruik van mensen en middelen, creëer je draagvlak en versnel je de time-to-market, waardoor de kans op succes groter wordt.
Dit is een job marketing roadmap om tot sociale groei te komen. Dit doe je door employees in het hart van het bedrijf te zetten. Zo:
Hoe ga je te werk? Je start met het maken van een merkpositionering, segmenteer en maak de gap-analyse. Richt je vervolgens op het vergaren van inzichten via desk research, door te observeren, via focusgroepen sessies. Breng alle ideeën samen, brainstorm verder en gebruik je verbeeldingskracht. Schrijf concepten uit en toets ze bij je focusgroepen. Pas daarna kan het feest beginnen. Uiteraard in een goede samenwerking en afstemming tussen HR, Marketing en Communicatie.
Laat mij weten of je hulp nodig hebt.